Proloog
„Kui
on plaan, läheb plaan perse. Kui plaani pole, läheb kõik perse” – sellise,
lausa kuldse tarkusetera poetas mingil reisihetkel meie oma kuldsuu Kristjan
(see teine, mitte mina). Nali naljaks, aga tegelikult nii naljakas polegi.
Pigem üsna tõene.
Kui
alustada algusest, siis plaan Oandu-Ikla matkaraja läbimiseks ratastega tekkis
meil juba 2013. aasta esimestel kuudel. Plaan iseenesest oli väga lihtne – teha
see ära suvel (st. 2013. suvel) ning võtta rahulikult. Kalendrit vaadates on
selge, et esimese punktiga me põrusime, teise punktiga on lugu keerulisem.
1.päev – milline tore üritus!
Marsruut: Hara – Nikerjärve lõkkeplats
Distants: 91km, sõiduaeg: 6h42min (9.30
– 22.00)
Marsruuti
puutuvad kõrvalekalded plaanist algasid juba stardipunktist – Oandusse me sõita
ei viitsinud, selle asemel alustasime minu vanemate kodust Hara külast. Kahjude
hüvitamiseks tegime siiski ka üsna pika poogna Oandu suunas, seega jäi nägemata
hinnanguliselt 10km raja algusest. See on ilmselt piisavalt vähe, et endid sellest
hoolimata rattatšempionitena tunda.
Sõit
algas üllatavalt mõnusalt – meie koos varustusega 25kg kaaluvad rattad veeresid
mööda killustikku, kruusa ja asfalti täiesti muretult, juba Loksa poe juures nägime
esimest läbi Eesti rändavat ratturit, ilmgi oli kaunis. Tundus, et tuleb põnev
ja meeldiv sõit. Esimesed kümmekond varustuse (taas)pakkimise korda olid samuti
omamoodi naljakad. Kõige tipuks oli esimese päeva teekond tõepoolest ilus ja
huvitav – Lahemaa ning Kõrvemaa radadel sõitmine pakkus ohtralt sõdutehnilisi katsumusi
ja kõikjal oli midagi vaadata. Etteruttavalt võib öelda, et esimesse päeva
jäigi lõviosa nendest teedest mille läbimisel maastikuratas end õigustas –
mujal oleks võinud üsna muretult hübriidi, linnaratta vms kitsamate rehvidega
sõidukiga liigelda. Sõnaga – algus tundus soodne.
Esimeste nähtud rajasiltide juures olime optimistlikud ja tegime Endleid.
Vasakult: Risto, Kristjan (teine) ja Kristjan (mina)
Vasakult: Risto, Kristjan (teine) ja Kristjan (mina)
Mõnevõrra
hapuks hakkas olukord kiskuma alles siis, kui me pärast Kõrvemaa metsadest välja
jõudmist kella vaatasime – too näitas juba selliseid numbreid, et Aegviidu
poodi õlle ja hommikuse pudru järgi jõudmine kippus küsitavaks muutuma. Mis omakorda
tähendas, et me olime graafikust maas ja järgnevatel päevadel olid ees ootamas
koletud kilometraažid. Nende mõtetega kihutasime poodi ja sealt edasi
Nikerjärve lõkkeplatsile. Seal panime laagri püsti, parandasime rattaid, sõime
ning läksime magama.
2. päev – agoonia
Marsruut: Nikerjärve lõkkeplats – suvaline
koht
Distants: 125km, sõiduaeg:
8h 10min (10.00 – 23.45)
Teine
päev ei alanud kuigi meeldivalt – väsimus oli kole ning rattasadul oli küll viimane
koht kuhu istuda oleks tahtnud. Paraku aga, just nimelt sinna me pidime end
sättima. Sõiduga alustasime üsna hilja kuna, professionaalid nagu me olime, ei
seadnud keegi meist hommikuks äratust.
Mõningase
kergendusena mõjus see, et teed millel me sõiduga alustasime, olid eelneva
päeva omadest märksa lihtsamad. Sel hetkel polnud meil kruusa vastu veel allergiat
tekkinud ning päeva esimene pool möödus nagu lepase reega, peaaegu – väikese
miinusena võib mainida mõningaid geograafilisi katsumusi mis päädisid Kakerdaja
rabast möödasõitmisega. Süüdi olid selles loomulikult meie eelmise aastatuhande
aegne Eesti kaart kuhu rada märgitud polnud ning RMK paigaldatud siltide
vähesus. Huvitaval kombel puudus märgistus just neis kohtades kus
valikuvõimalusi kõige rohkem oli, samas kui näiteks laudteed, kust nii ehk naa
kuskile keerata ei saa, olid siltidega tihedalt ääristatud.
Mõni kruusatee oli üsna mõnus.
Umbes
lõunaks jõudsime Ardusse – kohta, mida Tallinnast Tartusse või vastupidi sõitjad
tunnevad eelkõige tüütu paigana kus kiirus maha tuleb pidurdada. Meie jaoks
osutus see aga päris mõnusaks peatuskohaks – käisime seal poest toitu varumas,
kohalikus grill-lokaalis söömas ning Paunküla veehoidlas ujumas.
Meeldivale
peatuskohale järgnenud neljast tunnist sõitmisest ei meenu mulle õieti midagi –
järelikult oli kõik korras. Mis sealt edasi tuli ja millega päev lõppes,
visualiseerub seevastu kristall-selgelt. Algasid meie jamad ühel suuremat sorti
ristmikul kust puudus igasugune märgistus – kaardi uurimisest kasu polnud ning
lõpuks, otsustades lihtsalt edasi sõita, jõudsime 10-15km hiljem taas ühe rada
märkiva sildini. Paraku aga, ei teinud see meie olukorda paremaks, sest
mainitud punktist, asus see kuskil Raplamaal, algas terve selle sõidu kõige
jälgim osa. Lõputuna tunduv, tegelikkuses ehk 3-4km pikkune enam-vähem niidetud
siht mis viis meid maanteelt kuskile kruusateele oli niivõrd pehme ja künklik,
et seal sai sõita üksnes väga kerge käiguga ning kogu energia kulus minimaalse
sõidukiiruse hoidmiseks. Tempo oli nii aeglane, et veel vaiksemalt sõites oleks
vist külili kukkunud. Anna mulle andeks, Raplamaa, see koht ajas vanduma. Ent
nagu kõik igavesed asjad, sai õnneks ka see rada läbi. Meie jamad seevastu
mitte.
Järgmine
katsumus ootas meid ees Loosalu rabas, mille keskel järsku laudtee ära lõppes.
Sellest me küll väga suurt numbrit ei teinud, viskasime tossud lenksule ja
ukerdasime pahkluudeni turbas oma teed edasi. Vähemalt, erinevalt eelnevast ja
ka järgnevast, oli koht ise ääretult ilus.
Tripime loojangusse.
Et
potentsiaalset lugejat säästa, ei hakka ma igat järgenud sitta rajalõiku eraldi
kirjeldama, kokkuvõtlikult oli see umbes nii: sõidu- ja kohati lausa
kõndimiskõlbmatu laudtee, mülkad ja muda, veel katkisem laudtee, mülkad ja
muda. Kõik see kokku kestis ehk oma 10km – see raiskas hea hulga aega ning
polnud ka just kõige maalilisem paik kus matkamas käia. (Minu subjektiivne
hinnang. Kes valgusevaest ja märga, hooldamata ning sääseküllast segametsa
kaifivad – see piirkond on teie jaoks.) Lisamärkusena võib lisada, et see raja
osa polnudki mõeldud ratastega läbimiseks. Korraliku kaardi ja eeltöö puhul (viitavatest
siltidestki oleks kasu), poleks me sinna ilmselt üldse sattunud. Oleks-poleks.
Kokkuvõttes siiski huvitavam ja mälestusväärsem kui mööda kruusa nühkida.
Sopast,
lögast ja sääskedest eemale saades oli päike juba loojunud. Õdusas
õhtujaheduses laagripaiga poole veeredes jõudsime ka päeva püandini – meie
seltskonna kaardimeister oli ühe tee mõnisada meetrit valesti kaardile märkinud
ning süvenevas pimeduses ümbritsevat jura lahti mõtestades kulus meil päris
arvestav hulk aega ning närve enne kui taas rajale jõudsime. Ka see olukord
ajas vanduma. Koht kus me lõpuks laagrisse jäime, oleks võinud samuti vanduma
ajada, aga tol hetkel me enam ei viitsinud. Sõime igaüks ühe paki „turbokaid”
(kiirnuudleid) ja vajusime hetkega unne.
3. päev – tuimus
Marsruut: suvaline koht – Kilingi-Nõmme
Distants: 133km, sõiduaeg 8h 28min (7.30
– 21.30)
Justkui
eelmise päeva jätkuks, algas kolmas päev rehvipurunemisega, mis röövis varasest
hommikust kokku umbes tunnikese. Sealt edasi läks pilt optimistlikumaks,
vähemalt mingis mõttes. Igasugu košmaare rataste lagunemise ja varustuse
laialipudenemisega peaaegu, et polnud, teed olid lihtsasti läbitavad. Siinkohal
tuleb küll mainida, et lihtsasti läbitav tähendab tihti ka igavat / tüütut ja
antud juhul see just nii oli. Päeva märksõnaks võiks olla näteks:
„kruusa-maitse”. Pikad, kuni kümnekilomeetrised sirged kruusatee-lõigud,
millele pärast kurvi järgesid täpselt samasugused. Ja veel, ja uuesti, ja
jälle. Meeldivat vahepala pakkusid iga mõne aja tagant tehtud
pähkli-ja-rosina-pausid. Ei varem ega hiljem pole ma niipalju rosinaid ja
pähkleid söönud, mõneks ajaks ajas lausa isu ära. Ilusate kohtadena jäid
sellest päevast meelde Kurgja talu ning Sakala raja lõpuosa. Soomaa, olgu kui
kuulus tahes, assotsieerub nüüd igatahes tolmu-maitsega – kuna ajaga oli kitsas
käes, ei jõudnud me seal ühtegi matkarada ega vaatamisväärsust lähemalt uurimas
käia.
Suutsin kiusatusele vastu panna ning ei lisanud tekstile pilti kruusateest.
Mingil
tolmusel hetkel, keset Soomaa mitte-põnevaid radu, seadsime endile eesmärgi
jõuda õhtuks Kilingi-Nõmmele. Sinna oli pikk maa minna ja minul isiklikult oli
rattasõidust täielikult kopp ees, aga nii pidi see minema, vastasel juhul oleks
viimane päev liiga õhtusse veninud – tuli jalgadele valu anda. Suure pingutuse
ning väikese sohimänguga (sõitsime mingi kruusatee nurga sirgeks) jõudsimegi
kohale. Veeresime sellest omamoodi kenast linnakesest läbi, käisime poes ja
leidsime ka suurepärase ööbimiskoha. Või nii me vähemalt arvasime.
Olles
oma road ära söönud ja telki und ootama läinud, saabus meie telgist mõne meetri
kaugusel olnud lõkkeplatsi juurde mingi seltskond. Kuulsime neid arutlemas, et
kelle telk see küll võiks olla ning keegi teadis rääkida, et see pidavat Eha
oma olema. Sellest, miks kodanik Eha oma telgi juurde kolm jalgratast oli
parkinud või kus Eha ise hetkel viibis, ei paistnud keegi eriti hoolivat.
Sujuvalt läks jutt üle sellele, miks keegi neiu nii vähe viina joob ja pandi
autost muusika möirgama. Ja veel milline muusika – kui tavaliselt jõutakse
Erich Kriegeri või Karl Madise surematute hittideni kuskil peo lõpp-järkudes
(ja ka siis üldjuhul mitte), siis seal pidu nendega algas. Ühtlasi oli tegemist
väga musikaalse ja endid mitte häbeneva seltskonnaga, „Ma olen noor” refrääni
ja paari muud fraasi mis erinevatest lugudest meeles, karjuti kaasa täiel
häälel ja kõigil kostis lõbus olevat. Kui siis ehk meid välja arvata. Mingis
peo hilisemas faasis jõuti ka oletatava sünnipäevalapse lemmiklooni – selleks
oli muusikakollektiivi „Patune Pool” lugu nimega „Dolce Gabbana”. Antud hitti
mängiti vähemalt kolm korda ja enda arvates vähemalt Siiri Sisaskiga
võrreldavaiks lauljaiks transformeerunud
peolised huilgasid sellele hingestatult kaasa.
Kui
peoliste meeled reaalsusest lõplikult irduma hakkasid, veeti mingi osa neist,
kummide vilinal, autoga minema ning nende pidu ja meie kustumatu kultuurielamus
said selleks korraks läbi. Kell oli siis umbes kolm öösel ja meie plaan endid
enne viimast sõidupäeva välja puhata oli nurjunud.
4. päev – lõpu maitse
Marsruut: Kilingi-Nõmme – Ainaži
Distants:67km, sõiduaeg 3h 40min (7.30 –
13.00)
Reisi
lõpusirge, need tühised 67 kilomeetrit said sooritatud üsna konkreetselt. Kell
6 ärkasime üles, 7.30 hakasime sõitma ja mõned kruusa- ning asfaltteed hiljem
olime juba mere ääres ning liikusime selleks hetkeks juba võrdlemisi rahulikus
tempos lõunanaabrite suunas. Umbes lõunaks olimegi juba Lätis ja seadsime
sammud kohalikku külapoodi, et end tubli soorituse eest premeerida. Jäätis ja
õlu olid omal kohal.
Tegijad. Lätis. Jäätis oli pildistamise hetkeks juba söödud.
Veidi
aega hiljem jõudis kohale ka meie „takso” – neiud Triin ja Merilyn, kes meile
uhke auhinnatseremoonia korraldasid ja kingitusi jagasid. Kõigile meile kolmele
anti üle diplomid (loe: tipp-loom) ja Originaali nelipakid. Tundsime end nagu
Tour de France’i võitjad ning triumfi kinnistumiseks tegime veel paari-kolmetunnise
pikniku- ja grillimispausi Kabli rannas. Seal, sillerdavat Pärnu lahte vaadates
ning sadula asemel mereliiva oma istumise all tundes sai lõplikult selgeks, et
sõit oli edukalt sooritatud ning, et kõigist siinkirjeldatud jamadest hoolimata
oli tegemist ühe vägeva ettevõtmisega.
Meie sooritus oli nii võimas, et olukord muutus lausa apokalüptiliseks.
Lõpp
Kui
lõpetada jutt nii nagu koolis õpetati, sissejuhatusest ja lõpetusest tervikut
moodustades, siis võiks öelda, et plaan läkski perse (koolis oleks küll veidi erinevat sõnakasutust eeldatud). Alustuseks jäime minekuga
aasta hiljemaks kui plaanisime ning nagu jutustki vist välja tuli, ei olnud see
just ülemäära lihtne ettevõtmine. Aga, et kõik untsu oleks läinud, ei saa mitte
kuidagi öelda, pigem vastupidi. Ettevalmistus oleks ju võinud parem olla, ent lõpp-emotsioon
oli siiski super.
Eesti
on ilus, Eesti on metsik ja inimtühi, looduses on mõnus käia, reisida on hea. Eesti
on avastamist ja kogemist väärt ning jalgratas on selleks igati sobiv vahend. Miinimumprogramm
selle matka läbimiseks ei tähenda enamat kui töölt kahe-kolme päeva vabaks võtmist
ja enne üritust paari korda rattaga sõitmas käimist. Muud eriti midagi. Kellel
võimalus, tehke ära – ilmselt on see vaeva väärt.
Järgmise korrani.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar